ניתוח פסיכולוגי מעמיק

couch.JPGיש אנשים שלפני שיש להם ילדים אומרים "החיים שלנו לא ישתנו". רובם טועים, ואחרי שמגיע הילד, החיים שלהם משתנים מקצה לקצה.

יש כאלה שטוענים שהחיים שלהם לא השתנו. רובם טועים, והם פשוט לא שמו לב שהחיים שלהם השתנו מקצה לקצה.

ויש כאלה, כמוני, שבאמת החיים שלהם לא השתנו, הם פשוט הוּחלפו.

כשרומי נולד לקחתי את החיים שלי, קפלתי וארזתי אותם יפה, שמתי בארון, ושם הם נמצאים עד היום, בדיוק איך שהשארתי אותם לפני שלוש שנים.

חברה שלנו טוענת שהסיבה שקשה לי להתמודד עם החיים ה"חדשים" שלי היא שלא סיימתי להתאבל (ניסוח שלה, לא שלי) על החיים הישנים שהיו לי. אני טוען שלא מדובר בחיים שהיו לי, אלא בחיים שלא היו, או יותר נכון היו יכולים להיות לי… אבל בואו לא נשלה את עצמנו – הייתי יכול באותה מידה לזכות בלוטו, לעשות את המכה בהיי-טק (עדיין מחכים…), למצוא מאגר נפט בגינה, או אפילו לגלות – לגמרי במקרה – תרופה לסרטן או נוסחה לשלום עלי אדמות או חיי נצח.

הייתי יכול להיות מישהו אחר. במקום זה אני מישהו אחר אחר. קטעים איתי, אני נשאר (לא שיש לי ברירה, אבל מה זה קשור).

3 Responses to ניתוח פסיכולוגי מעמיק

  1. דודלי הגיב:

    חן, למרות שאתה כמה שנים מבוגר ממני אני ארשה לעצמי לאמר:

    אתה חמוד, ווידוי מרגש ( ואני גם מאמין שהוא אמיתי) אני משוכנע שאתה מרגיש קצת יותר טוב עכשיו….
    ( אין שום טיפת ציניות במה שאני אומר ( באמת))….

  2. איילה הגיב:

    אפקט הפרפר
    כי זה מה שכל הקטע הזה הזכיר לי ….

  3. חן הגיב:

    אפקט הפרפר זה דרך אחרת להגיד "מערכות מורכבות פועלות לפי חוכים מורכבים ולא ניתן לחשב או לצפות אותם", שזה סוג של הרמת ידיים. זה בעצם כמו להגיד "זה מסובך מדי, אין טעם שננסה אפילו".

    סטפן וולפרם כתב את הספר
    A New Kind Of Science שבין השאר מראה דוגמאות לכך שמערכות מורכבות עובדות לפי כללים פשוטים ושכן ניתן לחשב אותם מראש (הקץ' הוא שהחישוב יצרוך יותר אנרגיה וייקח יותר זמן מאשר פשוט לתת למערכת לעבוד).

    הספר מופיע בשלמותו באתר. מומלץ מאד לקרוא, אבל אם להיות מציואתי, זה 800 עמודים, ולא נראה לי שתקראי, אז שווה להציץ רק בשביל התמונות היפות של אוטומטית חד-תאיים, ושל דוגמאות דומות עד כדי פחד על קונכיות, צמחים, וכו' בטבע.

כתיבת תגובה

